NHO Ung

  • - Her blir vi tett fulgt opp av dyktige fagfolk, og vi blir utfordret til å delta i konkurranser og annet som gjør oss enda flinkere, sier Reidun Iren Gilleshammer.
    - Her blir vi tett fulgt opp av dyktige fagfolk, og vi blir utfordret til å delta i konkurranser og annet som gjør oss enda flinkere, sier Reidun Iren Gilleshammer.
  • Marte Korsfur er resepsjonistlærling, mens Reidun Iren Gilleshammer er i ferd med å bli kokk og Michelle Fredly Dahl snart har fagbrev som servitør.
    Marte Korsfur er resepsjonistlærling, mens Reidun Iren Gilleshammer er i ferd med å bli kokk og Michelle Fredly Dahl snart har fagbrev som servitør.
  • Hotelldirektør Asle Prestegard har selv gått alle gradene i hotellbransjen.
    Hotelldirektør Asle Prestegard har selv gått alle gradene i hotellbransjen.

Kunnskapens hotell

Trodde du at nesten all utdanning i Norge foregår på skolebenken? Tro om igjen. ­Hotell Scandic Neptun i Bergen er en av de mange bedriftene som tar ansvar.

Du møter dem bak resepsjonen, i restauranten, på kjøkkenet og i korridorene. Unge mennesker med kokkelue, servitørforkle eller resepsjonsuniform. De er på jobb, men de er også under utdanning. Ti ungdommer er i sving som lærlinger på Scandic Neptun – og de trives.

– Scandic Neptun er en plass som virkelig vil at vi skal trives og lære. Både ledelsen og de fagansvarlige er opptatt av å rekruttere til faget, sier Michelle Fredly Dahl, snart ferdig utdannet servitør med verdens bredeste smil. Hun får følge av kokkelærling Reidun Iren Gilleshammer og resepsjonistlærling Marte Korsfur.

– Her blir vi tett fulgt opp av dyktige fagfolk, og vi blir utfordret til å delta i konkurranser og annet som gjør oss enda flinkere. På Scandic Neptun blir vi tydelig satt pris på, vi er ikke «bare lærlinger», sier Reidun Iren Gilleshammer.

Direktør med fagbrev

Hotelldirektør Asle Prestegard har selv fagbrev som servitør og har gått alle gradene i hotellbransjen. Servitørfagbrev har også eier og administrerende direktør Erling Falch Monsen, som fortsatt vet hvordan et bord skal dekkes korrekt. Det er kanskje ikke til å undres over at de begge brenner for rekruttering til og utvikling av yrkesfagene.

– Norsk økonomi trenger de gode fagarbeiderne, og det er viktig at næringslivet tar medansvar for å sikre denne kompetansen. Vår bransje er blitt enormt avhengig av utenlandsk, ofte ufaglært, arbeidskraft. Det er fagarbeiderne som sikrer høy kvalitet og jevn, god service, og vi må hegne om dem, sier Falch Monsen.

Her blir vi tett fulgt opp av dyktige fagfolk, og vi blir utfordret til å delta i konkurranser og annet som gjør oss enda flinkere

Førstevalg

Scandic Neptuns arbeid med lærlingene har sikret bedriften NHOs Fagopplæringspris for 2013. Det har også sørget for at hotellet har et svært godt rykte i bransjen. Med konferansefasiliteter og tre ulike restauranter – blant annet gourmet-restauranten Lucullus – gir Scandic Neptun lærlingene mulighet til å se flere sider av bransjen.

– Når vi stadig utvikler oss og menyen endrer seg fra uke til uke, krever det at vi har fagutdannede folk på jobb. Du skal ikke bare lære deg noe utenat, du skal kunne faget. Det at vi kan tilby en slik bredde, er en av grunnene til at vi er et førstevalg for elevene som søker lærlingplass, og har veldig lite frafall. Dessuten ser vi at mange tidligere elever kommer tilbake og søker jobb her, og det tar vi som tegn på at de trives, sier Pres-tegard. Han tror mange ikke tenker over hvilken viktig rolle bedriftene spiller i utdanningsløpet.

– Du får et stort ansvar når du tar imot et ungt menneske som lærling. Man må være opptatt av å utvikle mennesker. Hvis du bruker lærlinger som billig arbeidskraft, er du helt på villspor, sier han.

Se flere saker fra NHO-MAGASINET